با خوردن سویا انرژی بدن خود را افزایش دهید

دسته دیگری از مواد غذایی مبتنی بر سویا وجود دارد که در استرالیا آن را “نسل دوم” غذای سویا می نامیم این شامل سوسیس و برگر توفو، نان سویا، پاستا سویا و ماست و پنیر شیر سویا است همچنین شامل محصولاتی است که حاوی سویا یا ترکیبات مبتنی بر سویا مانند لسیتین (افزودنی 322) است که در برخی از شکلات ها و محصولات پخته شده یافت می شود.

آیا تا به حال فکر کرده اید که سویا از چی درست میشه و خواص آن چه می باشد؟

دانه های سویا حاوی موادی شبیه هورمون به نام فیتواستروژن («فیتو» به معنای گیاه) هستند که به طور طبیعی در گیاهان یافت می شوند. با توجه به شرایط مناسب، این ترکیبات عملکرد هورمون زنانه استروژن را کپی می کنند، اما قدرت بسیار کمتری دارند حدود 1000 برابر کمتر.

انواع مختلفی از فیتواستروژن ها وجود دارد که یکی از آنها ایزوفلاون ها است ایزوفلاون ها آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند و می توانند اثرات استروژن را تقلید کنند، اما اثرات فیزیولوژیکی کامل آنها هنوز در حال بررسی است.

دانه های سویا رایج ترین منبع ایزوفلاون ها در غذا هستند اما میزان ایزوفلاون ها با توجه به نوع غذای سویا، روش تهیه و برند متفاوت است برخی از غنی ترین منابع ایزوفلاون ها آرد سویا و آجیل سویا هستند.

 

تحقیقات نشان می دهد که سویا و غذاهای سویا دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی هستند.

داشتن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای سویا با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، از جمله سکته مغزی و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است.

استروژن ممکن است از زنان در برابر بیماری های قلبی در طول سال های باروری محافظت کند، اما میزان بیماری های قلبی پس از یائسگی افزایش می یابد.

تجزیه و تحلیل آزمایشات بالینی نشان می دهد که 14 گرم تا 50 گرم پروتئین سویا می تواند به طور قابل توجهی سطح کلسترول خون، سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را کاهش دهد، در حالی که سطح کلسترول خوب (HDL) را به طور متوسط ​​افزایش می دهد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده همچنین دریافت که بزرگسالانی که روزانه حداقل 25 گرم پروتئین سویا (حدود چهار وعده سویا) را در رژیم غذایی کم چربی اشباع و کلسترول مصرف می کنند، می توانند کلسترول LDL را حدود 3 تا 4 درصد کاهش دهند.

محصولات کامل سویا (مانند شیر سویا، دانه سویا و آجیل سویا) نسبت به محصولات فرآوری شده سویا تأثیر بیشتری در بهبود سطح کلسترول دارند.