چای کوهی خشک شده که خواص ضد پیری دارد

گیاه چای (Camellia sinensis) از خانواده Theaceae است و برای تهیه نوشیدنی معروف به چای استفاده می شود. این گیاه بومی جنوب غربی چین است و از آنجا 1000 تا 2000 سال پیش به چین مرکزی و جنوب ژاپن گسترش یافت.

امروزه چای کوهی خشک شده به طور گسترده ای در سراسر آسیا، آفریقا و بخش های مختلف خاورمیانه کشت می شود. انواع مختلف چای موجود در بازار از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود.

تفاوت در روش پردازش و سطح تخمیر می تواند انواع مختلفی از چای را برای مصرف تولید کند. سه نوع اصلی چای تولید شده عبارتند از: چای تخمیر نشده، چای نیمه تخمیر شده و چای تخمیر شده. از انواع دیگر چای می توان به چای سفید، زرد و Pu-erh اشاره کرد.

خشک کردن معمولی با استفاده از اجاق هوا یک روش معمول برای خشک کردن محصولات غذایی است اما اغلب بر ارزش غذایی، طعم و بافت تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، این روش خشک کردن می تواند پلی فنول های حساس به حرارت را اکسید و از بین ببرد و باعث می شود که محصول بیشتر خواص آنتی اکسیدانی خود را از دست بدهد.

گزارش شده است که خشک کردن با بخار فوق گرم (SHS) به طور بالقوه در حفظ ارزش غذایی غذا بهتر است. خشک کردن SHS از بخار فوق گرم به جای هوای داغ یا گازهای احتراق در خشک کن مستقیم استفاده می کند.

امروزه به طور منظم روی انواع غذاها استفاده می شود زیرا هیچ واکنش اکسیداتیو نمی تواند رخ دهد، بنابراین رنگ و مواد مغذی غذا حفظ می شود. مطالعه روی تیمار محصولات کشاورزی کیفیت بهتری را هنگام استفاده از بخار فوق گرم به جای خشک کردن هوای داغ گزارش کرده است.